Hoe wij gemotiveerde talenten voor de techniek vinden
Vraag je je af hoe je als technisch bedrijf nieuwe medewerkers kan aantrekken? Heb je moeite om kandidaten te vinden die ook echt gemotiveerd zijn om in jouw branche aan de slag te gaan? We snappen precies hoe dat voelt. Daarom hebben we bij Strevon een bewezen aanpak ontwikkeld waarmee we al meer dan 240 zij-instromers succesvol hebben opgeleid voor een carrière in de installatietechniek. En dat in deze krappe arbeidsmarkt.
In dit artikel ontdek je hoe onze strategie, met strenge selectie en gerichte omscholing, jouw vacatures duurzaam kan invullen. Met gemotiveerde en enthousiaste kandidaten in de functie van hulpmonteur.
1. Hoe vinden wij zij-instromers voor de installatietechniek?
Sinds 2020 richten wij ons op zij-instromers die een carrièreswitch naar de installatietechniek willen maken. In tegenstelling tot traditionele recruiters, benaderen wij kandidaten niet actief via platforms zoals LinkedIn. Wij geloven in het aantrekken van intrinsiek gemotiveerde mensen die zelf actie ondernemen. Wij helpen hen door hen uitgebreid te informeren over de mogelijkheden in de installatietechniek. Geïnteresseerde kandidaten nemen contact met ons op, niet andersom.
Wij benutten onze website, strevon.nl, als platform voor potentiële zij-instromers. Hier bieden we meer dan 100 informatieve artikelen en videocontent die hen stap voor stap begeleiden naar een nieuwe carrière. Onze omscholingstrajecten brengen we continu onder de aandacht via gerichte campagnes op sociale media zoals Instagram, Facebook, Google en TikTok. Daarnaast blijven we in contact via nieuwsbrieven per e-mail en WhatsApp.
Dankzij deze strategie zien we een gestage groei in het aantal zij-instromers dat via ons platform solliciteert en hun weg vinden naar jouw vacature(s). Onze recruiters fungeren daarbij als omscholingsadviseurs en staan klaar om vragen te beantwoorden en de juiste match te maken.
2. Op welke doelgroep richten wij ons?
Wij richten onze sociale media campagnes op de volgende doelgroep:
- Mensen tussen de 25-45 jaar die Nederlands spreken,
- Mensen die momenteel een (vaste) baan hebben in een andere branche maar interesse hebben in een overstap naar de installatietechniek,
- Mensen die niet alleen een andere baan zoeken, maar vooral een nieuwe carrière willen starten in de installatietechniek en bereid zijn zich om te scholen,
- Inwoners van de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland.
Dat we onze campagnes richten op mensen tussen de 25-45 jaar betekent niet dat jongere of oudere kandidaten niet uitgenodigd worden. Wij gaan met iedereen het gesprek aan, als ze aan de volgende harde eisen voldoen: ze spreken Nederlands, hebben een rijbewijs en eigen auto en wonen in onze regio. Voldoen kandidaten aan deze criteria en tonen ze motivatie? Dan zijn ze welkom bij ons, ongeacht leeftijd, geslacht, religie, achtergrond, huidskleur of geaardheid. We geloven in kansen voor iedereen die écht gemotiveerd is om een nieuwe stap te zetten.
3. Waarom kiezen zij-instromers voor de installatietechniek?
De top 5 redenen waarom zij-instromers voor de installatietechniek kiezen zijn:
- Betere arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden: Met name zij-instromers uit logistiek, transport, retail en horeca waarderen het betere perspectief in de techniek.
- Meer voldoening: Zij-instromers ervaren in hun huidige baan weinig werkplezier. In hun privéleven, waarin ze technische klussen doen of technische hobby’s hebben, merken ze dat ze meer voldoening halen uit het werken met techniek (die andere banen waar ze uit komen is ook vaak handen werk.. toch?) .
- Minder werkstress: In bepaalde sectoren speelt werkstress een grotere rol dan in de techniek. Denk aan een hoge werkdruk, onregelmatige werktijden, slechte werk-privé balans, onaantrekkelijk werk of altijd alleen moeten werken.
- Maatschappelijke bijdrage: Technische beroepen worden steeds meer gewaardeerd, vooral vanwege hun rol in de energietransitie. En je voorziet als monteur in de basisbehoeften van mensen, zoals energie, warmte, water en licht. Daar willen zij-instromers graag een bijdrage aan leveren.
- Innovatieve sector: De techniek biedt volop uitdaging door de snelle technologische ontwikkelingen.
In 2024 bestond ongeveer 85% van de nieuwe instroom in de installatietechniek uit zij-instromers in Nederland . Dat betekent dat de meeste nieuwe medewerkers uit andere sectoren komen of eerder geen werk hadden.
4. Ons selectieproces
Bij Strevon hanteren we een zorgvuldig opgebouwd selectieproces om ervoor te zorgen dat alleen de meest gemotiveerde en geschikte zij-instromers het omscholingstraject doorlopen. Dit proces bestaat uit drie stappen: een vragenlijst, een telefonische intake en een persoonlijke kennismaking. Hieronder lees je hoe elke stap wordt uitgevoerd.
Stap 1: De vragenlijst
Kandidaten die zich aanmelden voor ons omscholingstraject doorlopen eerst een online vragenlijst. Hier toetsen we op harde criteria, zoals:
● Het bezitten van een rijbewijs en eigen vervoer,
● Het spreken van de Nederlandse taal,
● Woonachtig zijn in Noord- of Zuid-Holland, of Utrecht,
● Een korte test om technische affiniteit te meten.
Deze vragenlijst is een snelle manier om te bepalen of een kandidaat voldoet aan de basisvoorwaarden.
Stap 2: De telefonische intake
Kandidaten die slagen voor de vragenlijst, worden uitgenodigd voor een telefonische intake met een van onze recruiters. Tijdens dit gesprek verdiepen we ons in drie belangrijke thema’s:
- Motivatie: We werken alleen met kandidaten die gemotiveerd en toegewijd zijn. We vragen door op waarom zij specifiek voor de installatietechniek kiezen.
- Werkverleden: Kandidaten met een stabiele werkhistorie genieten de voorkeur. Indien een kandidaat momenteel werkloos is, vragen we naar de reden hiervan.
- Technische affiniteit: We bespreken wat kandidaten al weten en kunnen op technisch gebied. Dit kan variëren van werkervaring tot hobby’s en kluservaring. Wat technische affiniteit precies is en hoe wij dat toetsen lees je in dit artikel.
Wanneer de kandidaat voldoet aan onze verwachtingen en geen twijfel heeft over deelname, nodigen we die (hem/haar) uit voor een persoonlijke kennismaking.
Stap 3: Persoonlijke kennismaking op kantoor
Tijdens de persoonlijke kennismaking toetsen we nogmaals de motivatie van de kandidaat en bespreken we gedetailleerd de wensen en voorkeuren:
- Liever kortlopende projecten of langdurige trajecten?
- Voorkeur voor particulieren of zakelijke klanten?
- Interesse in installatie- of elektrotechniek?
- Werken in duo’s of teamverband?
- Past de kandidaat beter in een formeel of informeel bedrijf?
Omdat niet elke zij-instromer evenveel kennis heeft van de installatietechniek, zijn dit soms lastige vragen om te beantwoorden. Bij twijfel adviseren we de kandidaat om zich eerst verder te oriënteren, bijvoorbeeld door een meeloopdag of gesprekken met monteurs. Dit helpt ons om alleen met de meest gemotiveerde kandidaten verder te gaan.
Hoeveel kandidaten blijven over na de selectie?
Om je een beeld te geven van ons selectieproces, delen we hieronder enkele cijfers over het aantal kandidaten waarmee onze recruiters wekelijks contact hebben:
- Onze recruiters voeren gemiddeld 60 tot 100 telefonische intakes per week.
- Van deze kandidaten worden er wekelijks ongeveer 8 uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek op ons kantoor.
Na de kennismakingsgesprekken blijft uiteindelijk ongeveer de helft van de kandidaten over. Door onze jarenlange ervaring en constante verbeteringen in werving en selectie, worden we steeds beter in het herkennen van kandidaten die succesvol zullen zijn. Dit zorgt ervoor dat het aantal geschikte kandidaten gestaag groeit. Voor deze kandidaten zoeken wij een passend bedrijf waar ze kunnen starten met ons omscholingstraject.
Wij hanteren een strenge selectie voor zij-instromers die ons traject mogen volgen. Dit omscholingstraject vereist maximale inzet en motivatie van de zij-instromer. Samen met jou zorgen wij ervoor dat zij binnen korte tijd worden klaargestoomd voor een compleet nieuw beroep. Dit vraagt om een gezamenlijke investering, zowel van jouw bedrijf als van ons.
Daarom laten we alleen zij-instromers doorgaan waarvan we overtuigd zijn dat ze het Strevon-traject succesvol afronden en na 2750 gewerkte uren bij jou in dienst kunnen treden. Zo zorgen we ervoor dat het traject rendabel is voor alle betrokken partijen.
5. Waarom kiezen zij-instromers voor Strevon?
Zij-instromers kiezen voor ons omdat:
- Wij zichtbaar zijn: Met onze marketingactiviteiten bereiken we de juiste doelgroep.
- We twijfels wegnemen: Zij-instromers hebben vaak vragen en onzekerheden waar wij op inspelen. De meeste websites van technische bedrijven zijn hier niet op ingericht.
- We drempels verlagen: Een traditionele mbo-opleiding is vaak financieel en praktisch niet haalbaar. Ons traject biedt een fulltime baan, salaris en een betaald omscholingstraject.
- Wij ontzorgen: Zowel jou als de kandidaat. Wij betalen de opleidingskosten, opleidingsuren en doorlopende kosten tijdens vakanties of ziekte. (eigenlijk wel via het uurtarief dus misschien weglaten?)
6. Hulp-monteurs gemotiveerd houden
Het vinden en selecteren van een gemotiveerde zij-instromer voor jouw bedrijf is slechts het begin. Het echte succes van ons traject ligt in het behouden van deze hulpmonteur voor jouw organisatie. We weten uit gesprekken met onze klanten dat dit vaak de grootste frustratie is bij samenwerkingen met andere bureaus: kandidaten worden aangebracht, maar blijven niet (lang).
Bij ons is het traject pas geslaagd als de hulpmonteur na de detacheringsperiode van 2750 uur bij jou in dienst treedt. Om dat te bereiken, hebben we de afdeling Customer Success opgericht. Onze Customer Success collega’s evalueren regelmatig met jou en de hulpmonteur hoe de samenwerking verloopt. Hiervoor hanteren we een vaste structuur: evaluaties vinden plaats na 1 week, 1, 2 en 3 maanden en vervolgens elk kwartaal. Als er knelpunten zijn, bemiddelen we actief om deze op te lossen. Ons Customer Success-team is er om jou en de hulpmonteur te ondersteunen en is altijd bereikbaar, via e-mail, telefoon of WhatsApp.
7. Met gemotiveerde zij-instromers naar een sterker team
Het vinden van gemotiveerd technisch personeel is een uitdaging waar wij je bij kunnen helpen. Door onze focus op zij-instromers en een zorgvuldig selectie- en begeleidingstraject, verbinden we technische bedrijven met werknemers die 100% gemotiveerd zijn om een carrière in de techniek te starten en zich voor lange tijd aan jouw organisatie te verbinden.
In dit artikel hebben we uitgelegd hoe we geschikte kandidaten vinden, uit welke stappen onze selectieprocedure bestaat en hoe we zij-instromers helpen een vliegende start te maken als hulp-monteur. Daarnaast zorgen we er met ons Customer Success team voor dat jouw hulp-monteur betrokken en gemotiveerd blijft gedurende het traject.
Wil je weten hoe wij jouw vacatures kunnen vullen met gemotiveerde hulp-monteurs? Of ben je benieuwd naar hoe wij bedrijven ondersteunen tijdens en na het traject? Neem dan contact op met Job Bruinsma of lees ons volgende artikel: ‘Hoe zorgen wij ervoor dat de hulp-monteur bij jou in dienst treedt?‘
Meer weten over zij-instromers?

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met geschikte zij-instromers? Neem contact op met Job Bruinsma voor een kennismakingsgesprek.