De hulpmonteur bij jou in dienst

Stel je voor: je steekt tijd en geld in het omscholen van een zij-instromer tot hulpmonteur, en alles verloopt soepel. Maar aan het einde van het traject besluit de monteur niet bij jouw bedrijf in dienst te treden. Een scenario dat je liever voorkomt, toch?

Wij begrijpen hoe belangrijk het is om de monteur waarin jij hebt geïnvesteerd, te behouden. Daarom ondersteunen wij zowel jou als de hulpmonteur met ons Customer Success Team, jouw externe HR-afdeling. Benieuwd hoe wij dit realiseren? In dit artikel ontdek je onze werkwijze en praktische tips die de kans vergroten dat jouw hulpmonteur met plezier bij je in dienst treedt.

1. Wat gebeurt na het afronden van het Strevon-traject?

Het Strevon-traject is afgerond zodra de hulpmonteur 2750 uur op detacheringsbasis voor jouw bedrijf heeft gewerkt. Het gaat hierbij om daadwerkelijk gewerkte uren. Opleidingsuren, vakantie-uren, collectieve vrije dagen of ziekte-uren worden niet meegerekend en ook niet in rekening gebracht. Gemiddeld duurt het traject ongeveer 1,5 tot 2 jaar. Daarna treedt de hulpmonteur kosteloos bij jou in dienst.

Dit moment markeert het succes van ons traject. Zowel jij als wij investeren in de omscholing van de zij-instromer, een investering die pas op de lange termijn rendeert. Om te voorkomen dat de hulpmonteur tussentijds stopt of onverwacht niet bij jou in dienst wil treden, hebben wij ons Customer Success Team. Deze afdeling ondersteunt jou en de monteur tijdens het hele traject.

2. De evaluatiemomenten

Onze afdeling Customer Success is je HR-afdeling op afstand. Tijdens het traject voeren onze collega’s op 8 vaste momenten evaluatiegesprekken met de hulpmonteur. Deze momenten zijn gepland in:

  • De eerste week
  • De eerste maand
  • De tweede maand
  • De derde maand (deze doen we altijd op locatie)
  • Het tweede kwartaal
  • Het derde kwartaal
  • Het vierde kwartaal
  • Het vijfde kwartaal
opleiding techniek: contact
Opleiding installatiemonteur: installateurs
opleiding techniek: uitleg omscholing

In de eerste drie maanden voeren we vier gesprekken. Dat doen we omdat dit een cruciale periode is waarin monteurs vaak onzeker zijn. Ze moeten nog veel leren en hebben behoefte aan bevestiging dat ze op de juiste weg zitten. Van de hulpmonteurs die vroegtijdig afhaken, doet 60% dit in de eerste drie maanden.

Tijdens de gesprekken bespreken we hoe het gaat met de hulpmonteur en de opleiding. We vragen naar hun ervaringen met de begeleiding en communicatie vanuit jouw bedrijf, en of ze zich prettig voelen in hun rol. Als we signalen opvangen waar we ons zorgen over maken, brengen we je daar direct van op de hoogte. Bij knelpunten in de samenwerking bemiddelen we actief om tot een oplossing te komen. Ons Customer Success Team is altijd bereikbaar via e-mail, telefoon en WhatsApp. Door knelpunten vroegtijdig te signaleren en hierop in te spelen, voorkomen we dat hulpmonteurs afhaken of aan het einde van het traject onverwacht niet bij jou in dienst willen treden. Voor ons is een traject pas geslaagd als de hulpmonteur daadwerkelijk bij jou in dienst treedt. Alleen dan hebben wij beiden onze investering in het traject terugverdiend.

Bekijk hieronder een voorbeeld van ons omscholingstraject voor een monteur beveiliging IDB. De groene blokken geven de evaluatiemomenten met zij-instromers (dan hulpmonteurs) aan gedurende het 1,5 jaar durende traject.

3. Het laatste evaluatiegesprek als voorbereiding op de indiensttreding bij jou

Tijdens het laatste evaluatiegesprek bespreken we met de hulpmonteur hun toekomst bij jouw bedrijf. We vragen of ze enthousiast zijn om bij jou in dienst te treden en verdiepen ons in de redenen achter hun keuze. Bijna altijd is het antwoord positief. In de ruim vier jaar dat wij zij-instromers omscholen en detacheren als hulpmonteurs, hebben slechts drie kandidaten ervoor gekozen niet in dienst te treden bij hun gedetacheerde bedrijf. Vaker gebeurt het dat een hulpmonteur eerder in het traject stopt. Meer hierover lees je in ons artikel over tussentijds stoppen.

opleiding cv-installateur: monteur aan het werk
Opleiding installatiemonteur: installateur ventilatie
opleiding installateur: monteur kijkt camera in

Soms hebben hulpmonteurs vragen over hun arbeidsvoorwaarden bij indiensttreding. Als jouw bedrijf onder een cao valt, is dit meestal helder. Valt jouw bedrijf niet onder een cao, dan is dit een onderhandelingspunt tussen jou en de hulpmonteur. Wij adviseren hen om verder te kijken dan alleen het salaris. Werkplezier, doorgroeimogelijkheden en een opleidingstraject zijn minstens zo belangrijk als het uiteindelijke salaris.

Wil je weten welke arbeidsvoorwaarden wij bieden tijdens de detacheringsperiode? Momenteel verdienen startende hulpmonteurs een bruto uurloon van €14,29 (prijspeil 2025). Als de cao wijzigt, passen wij dit tarief aan. Voor actuele informatie over de arbeidsvoorwaarden van jouw hulpmonteur kun je altijd contact met ons opnemen.

4. Onze accountmanagers voeren evaluatiegesprekken met jou

Elke drie maanden plannen onze accountmanagers een evaluatiegesprek met jou. Ter voorbereiding op dit gesprek lezen zij het verslag van het laatste evaluatiegesprek dat het Customer Success Team met de hulpmonteur heeft gevoerd. Dit geldt wanneer er geen problemen zijn. Als Customer Success signalen opvangt dat de hulpmonteur niet tevreden is, nemen zij direct contact op met de accountmanager.

Dankzij deze structurele terugkoppeling ben jij altijd op de hoogte van de laatste stand van zaken. Is de hulpmonteur tevreden? Dan ben jij dat meestal ook. Als dat niet zo is, ondernemen we snel actie en gaan we in gesprek om te bemiddelen. Onze evaluatiestructuur zorgt ervoor dat we zelden verrast worden door een vroegtijdige beëindiging van de samenwerking.

Wist je dat?

In ons customer succes team zit een HR-adviseur die alles regelt rondom begeleiding, opleidingen en verloning van jouw zij-instromers. Daarnaast heb je één vast aanspreekpunt: jouw accountmanager. Die kent jouw bedrijf, weet wat je zoekt in een nieuwe monteur en schakelt snel.

5. Wat kan jij doen om ervoor te zorgen dat de hulpmonteur bij jou in dienst treedt?

Je hebt zelf grote invloed op de keuze van de hulpmonteur om na de detacheringsperiode bij jou in dienst te treden. Let op de volgende punten om de kans op een succesvolle samenwerking te vergroten:

  • Zorg dat de hulpmonteur zich welkom voelt vanaf dag 1.
    Behandel de hulpmonteur zoals je je monteurs in loondienst behandelt. Nodig de hulpmonteur uit voor bedrijfsuitjes, geef ze ook een kerstpakket, werkkleding en het benodigde gereedschap. Een gevoel van gelijkwaardigheid helpt de hulpmonteur om zich thuis te voelen.
  • Bied goede begeleiding.De kwaliteit van de begeleiding is net zo belangrijk als de tijd die je erin steekt. Zorg dat de hoofdmonteur de vaardigheden heeft om de hulpmonteur effectief te begeleiden, zoals:
    – Geduldig en duidelijk uitleg geven.
    – Ruimte bieden om zelfstandig te werken en fouten te maken.
    – Opbouwende feedback geven die helpt om te groeien.
    – Openstaan voor feedback van de hulpmonteur zelf.
    – Wees eerlijk bij de indiensttreding.
  • Bied een marktconform salaris en bespreek groeimogelijkheden in taken, verantwoordelijkheden en beloning. Het perspectief op doorgroeien is vaak net zo belangrijk als het startsalaris.

6. Van detacheringsperiode naar vaste aanwinst in jouw team

Met onze doordachte aanpak zorgen we ervoor dat jouw hulpmonteur na het Strevon-traject bij jou in dienst treedt. Ons Customer Success team richt zich op de persoonlijke begeleiding van onze gedetacheerde hulpmonteurs. Door hierin met jou op te trekken zorgen we samen voor een soepele overgang naar een vast dienstverband. Zoals besproken in dit artikel, ligt de sleutel in goede communicatie, het bieden van een warme werkomgeving en een eerlijke onderhandeling over arbeidsvoorwaarden. Daarnaast helpt onze terugkoppeling vanuit evaluatiegesprekken om eventuele obstakels tijdig te signaleren en op te lossen.

Bij Strevon draait alles om het creëren van duurzame verbindingen tussen zij-instromers en technische bedrijven zoals het jouwe. Wij zijn er om je te ondersteunen bij elke stap van het traject, zodat jouw investering rendeert en je een gemotiveerde monteur kan toevoegen aan jouw team.

Ben je benieuwd waarom onze inleentermijn 2750 uur is? Lees dan het artikel ‘waarom is ons inleentermijn 2750 uur?’ of neem contact op met Job Bruinsma.

quote
WL Techniek heeft goede ervaringen met de zij-instromers van Strevon. Het opleiden van talent leidt tot mooie resultaten. Twee nieuwe zij-instromers zijn gestart vol enthousiasme. Met diverse projecten leren we hen het vak. Samen met Strevon bieden we een sterke werk-leeromgeving. We hopen hen straks in dienst te nemen.
Gerrit - Projectleider bij WL Techniek

Meer weten over zij-instromers?

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met geschikte zij-instromers? Neem contact op met Job Bruinsma voor een kennismakingsgesprek.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Altijd als eerste op de hoogte?

Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. En ontvang nieuws, kennis en tips in je mailbox!

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.