Past een zij-instromer bij jouw bedrijf?
Benieuwd hoe wij bepalen of een zij-instromer echt past bij wat jouw team nodig heeft? Bij Strevon hebben we de afgelopen vier jaar meer dan 100 technische bedrijven geholpen met het vinden en opleiden van gemotiveerde zij-instromers.
We zetten gerichte wervingscampagnes op en hanteren een zorgvuldig ontwikkeld selectieproces. Ons doel? Het succesvol laten instromen van talentvolle zij-instromers in de rol van hulpmonteur binnen jouw organisatie.
1. Zo vinden wij zij-instromers voor de techniek
Zij-instromers zijn medewerkers die de overstap willen maken naar een ander beroep en vaak ook een andere branche. Sinds 2020 richten wij ons specifiek op het vinden en opleiden van zij-instromers die de overstap naar de installatietechniek willen maken. Dit doen we met een inbound marketingstrategie. Wat betekent dat? We trekken potentiële zij-instromers aan door ze te helpen en te informeren, in plaats van hen actief te benaderen via bijvoorbeeld LinkedIn.
Wij richten ons op mensen die zó gemotiveerd zijn dat ze zelf in actie komen om hun droombaan in de techniek te realiseren. Op ons platform strevon.nl vinden ze uitgebreide informatie over de overstap naar de installatietechniek. Denk aan artikelen, video’s en campagnes op sociale media zoals Instagram, Facebook, Google en TikTok. Daarnaast blijven we in contact met onze doelgroep via nieuwsbrieven per e-mail en WhatsApp.
Wanneer mensen serieus de stap willen zetten naar een carrière in de installatietechniek, nemen zij zelf contact met ons op. Zo zorgen we dat we werken met de meest gemotiveerde kandidaten. Wil je precies weten hoe wij deze zij-instromers vinden? Lees dan dit artikel.
In 2024 bestond ongeveer 85% van de nieuwe instroom in de installatietechniek uit zij-instromers in Nederland . Dat betekent dat de meeste nieuwe medewerkers uit andere sectoren komen of eerder geen werk hadden.
2. Hoe toetsen we de motivatie van een zij-instromer voor de techniek?
Om zeker te weten dat een zij-instromer past bij jouw bedrijf, kijken we nauwkeurig naar de wensen en drijfveren van de kandidaat. In onze uitgebreide selectieprocedure bespreken we eerst onderwerpen zoals motivatie, werkverleden en technische affiniteit. Vervolgens brengen we de specifieke voorkeuren van de zij-instromer in kaart met vragen zoals:
- Wil je werken aan korte, afgebakende projecten die je snel afrondt, of liever aan langdurige projecten die weken, maanden of zelfs jaren duren?
- Werk je liever bij particulieren of juist bij bedrijven?
- Heb je een voorkeur voor installatie- of elektrotechniek?
- Vind je het prettig om in duo’s te werken, of geef je de voorkeur aan een groter team?
- Bij wat voor soort bedrijf voel je je het beste thuis: groot of klein, formeel of informeel?
Omdat niet elke zij-instromer al bekend is met de mogelijkheden binnen de installatietechniek, kunnen deze vragen soms lastig te beantwoorden zijn. In zulke gevallen vragen we de kandidaat om zich verder te oriënteren. Dit is niet alleen een kans om meer te leren over de branche, maar ook een test van hun motivatie. Een kandidaat die deze stap niet zet, is niet de juiste match voor ons traject. Zo waarborgen we dat alleen de meest gemotiveerde zij-instromers jouw bedrijf versterken.
3. Hoe weten wij wat jij zoekt in een kandidaat?
Terwijl onze recruiters zich richten op het vinden van de juiste zij-instromers, focussen onze accountmanagers zich op technische bedrijven die willen samenwerken met Strevon. Tijdens een kennismakingsgesprek onderzoeken we of jouw bedrijf geschikt is voor zij-instromers. Gaan we de samenwerking aan? Dan plannen we een profielschetsgesprek.
In dit gesprek nemen we de vacature en jouw bedrijf uitgebreid door. We stellen vragen zoals:
- Hoe zou je de cultuur binnen jouw bedrijf omschrijven?
- Wat maakt het werken bij jouw bedrijf zo leuk?
- Hoe ziet de functie eruit? Wat gaat de zij-instromer als hulpmonteur precies doen?
- Hoe is het team van monteurs samengesteld?
- Is er een hoofdmonteur die de hulpmonteur kan begeleiden?
4. Hoe maken wij de match tussen de zij-instromer en jouw bedrijf?
We beginnen met een praktische selectie. Alleen zij-instromers die binnen 30 minuten rijden van jouw bedrijf wonen, komen in aanmerking. Vervolgens kijkt onze recruiter naar de wensen van de zij-instromer en welke vacature daar het beste bij past. Is dat jouw vacature? Dan bespreekt de recruiter deze met de zij-instromer en geeft daarbij een goed beeld van jouw organisatie. Indien nodig stemt de recruiter vooraf met de accountmanager af om een nog beter inzicht te krijgen in jouw bedrijf.
Als de zij-instromer enthousiast is over de functie en jouw organisatie, stellen we de kandidaat aan je voor. Heb jij ook interesse? Dan vragen we je zo snel mogelijk een meeloopdag te organiseren. Dit geeft beide partijen de kans om te ontdekken of er een goede match is. Is die er? Dan plannen we samen een startdatum voor de zij-instromer. Soms blijkt er geen match te zijn. Omdat we een langdurige samenwerking met jouw bedrijf aangaan, blijven we in dat geval kosteloos zoeken naar een geschikte zij-instromer die wél perfect bij jouw bedrijf past. Zo garanderen we de juiste versterking voor jouw team.
5. Basisvoorwaarden voor een succesvolle match
Wij doen er alles aan om een geschikte zij-instromer voor jouw bedrijf te vinden en op te leiden. Het doel is dat de zij-instromer als hulpmonteur zo snel mogelijk functioneel inzetbaar is. Dit betekent dat de hulpmonteur zelfstandig routinematige werkzaamheden kan uitvoeren. Voor ons is het traject pas succesvol als de hulpmonteur na 2750 gewerkte uren bij jouw bedrijf in dienst treedt. Alleen dan spreken we van een echte match.
Als werkgever heb je zelf ook invloed op het succes van de match. De belangrijkste voorwaarden voor succes zijn:
- Snel handelen: Reageer binnen een week als we een geschikte zij-instromer voorstellen en organiseer een meeloopdag. In deze krappe arbeidsmarkt is snelheid belangrijk.
- Begeleiding door een hoofdmonteur: Zorg dat er voldoende tijd beschikbaar is voor begeleiding en de hoofdmonteur weet hoe hij feedback moet geven en ontvangen. De kwaliteit van deze begeleiding is net zo belangrijk als de tijd die eraan besteed wordt.
- Kansen en vertrouwen: Geef de hulpmonteur ruimte en vertrouwen om zelfstandig aan de slag te gaan.
Werkplezier: Besteed aandacht aan de werksfeer en de collegialiteit. Dit speelt een grote rol in het behoud van de hulpmonteur binnen jouw organisatie.
Ons Customer Success team ondersteunt je hierbij. We evalueren regelmatig hoe het gaat, samen met jou en de hulpmonteur. Dit doen we op acht vaste momenten: na één week, één maand, twee maanden, drie maanden en vervolgens elk kwartaal totdat de hulpmonteur bij jou in dienst komt. Zijn er knelpunten in de samenwerking? Dan bemiddelen wij en zoeken samen naar een oplossing.
Ons Customer Success team staat altijd voor je klaar. Je kan hen bereiken via e-mail, telefoon en WhatsApp. Zo zorgen we samen voor een succesvolle match en langdurige samenwerking.
6. Wat als tijdens het traject blijkt dat er toch geen match is?
We doen er alles aan om een vroegtijdige beëindiging van het traject te voorkomen, maar soms is afscheid nemen onvermijdelijk. Dit kan gebeuren op initiatief van de hulpmonteur of op jouw initiatief als werkgever. Voorafgaand aan het traject maken we duidelijke afspraken over de opzegtermijn:
- Tijdens het eerste jaar geldt een opzegtermijn van 14 dagen, zowel voor jou als voor de hulpmonteur.
- In het tweede jaar is de opzegtermijn 1 maand voor beide partijen.
Wil je meer weten over de opzegtermijnen? Lees dan onze uitgebreide toelichting in dit artikel: ‘Wat als de hulpmonteur niet bij jou past‘.
Als het traject vroegtijdig wordt beëindigd, bieden we aan om een nieuwe zij-instromer voor jouw bedrijf te zoeken, als je daar interesse in hebt. Zo zorgen we ervoor dat je alsnog versterking vindt die wél past bij jouw organisatie
7. Snel en succesvol aan de slag met zij-instromers
Met zij-instromers in de functie van hulpmonteur haal je gemotiveerde medewerkers in huis die op de lange termijn een oplossing zijn voor je personeelstekort. Dankzij onze zorgvuldige selectie en persoonlijke begeleiding vergroten we de kans op een goede match. Je krijgt een gemotiveerde zij-instromer die bewust kiest voor een carrière in de installatietechniek. Daarbij houden we rekening met de specifieke behoeften en werkcultuur van jouw organisatie.
Ons doel? Goede matches maken zodat de hulpmonteur aan het einde van het traject bij jouw bedrijf in dienst treedt. Dat is voor ons het bewijs van een geslaagd traject. Onze evaluatiestructuur speelt hierin een sleutelrol. Deze is ontworpen om een langdurige en succesvolle samenwerking tussen jouw bedrijf en de hulpmonteur te realiseren.
Sta je open voor een zij-instromer in de rol van hulpmonteur en ben je benieuwd wat wij hierin kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Job Bruinsma voor een kennismaking of meer informatie over ons selectieproces. We denken graag met je mee over hoe zij-instromers kunnen bijdragen aan het succes van jouw bedrijf.
Bij Strevon helpen we zij-instromers succesvol over te stappen naar de techniek en ondersteunen we technische bedrijven door gemotiveerde zij-instromers voor ze te selecteren. Onze kennis en ervaring maken het verschil in het succesvol omscholen van een zij-instromer voor jouw organisatie.
Meer weten over zij-instromers?

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met geschikte zij-instromers? Neem contact op met Job Bruinsma voor een kennismakingsgesprek.