Wat als er toch geen match is met de zij-instromer?

Heb je via ons een zij-instromer als hulpmonteur aangenomen, maar blijkt de match toch niet ideaal? Vraag je je af hoe het zit met de opzegtermijn en de afspraken hierover?

Wij zijn gespecialiseerd in het begeleiden en bemiddelen van zij-instromers in de functie van hulpmonteur en begrijpen dat dit kan gebeuren. Daarom hebben we heldere afspraken over opzegtermijnen en de procedure. In dit artikel leggen we uit wat de opzegtermijn is voor jou als opdrachtgever en voor de hulpmonteur, zodat je precies weet waar je aan toe bent.

1. Waarom is er soms geen match?

Wij doen er alles aan om de juiste zij-instromer voor jouw bedrijf te selecteren. Zodra we denken dat we die match hebben, vragen we jou om een meeloopdag te organiseren. Zo kan je zelf zien of er een wederzijdse klik is. Maar zelfs met onze strenge selectie én de meeloopdag kan het gebeuren dat de match achteraf toch niet blijkt te werken.

Hoe dat komt? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. De hulpmonteur kan bijvoorbeeld andere verwachtingen hebben van het werk of de omstandigheden, zoals de fysieke belasting. In de volgende alinea gaan we in op een opzegging vanuit de hulpmonteur. Maar het kan ook zijn dat jij niet tevreden bent over hoe de hulpmonteur functioneert. Dat is natuurlijk erg vervelend, en we doen er alles aan om dat te voorkomen.

We voeren daarom regelmatig evaluatiegesprekken met zowel jou als de hulpmonteur. Als we signalen krijgen dat het niet lekker loopt, koppelen we dat direct aan jou terug. Ben je toch niet tevreden over het functioneren? Wacht dan niet en neem direct contact met ons op. Samen kijken we of bemiddeling nog mogelijk is. Als dat geen oplossing biedt, kan je de overeenkomst met de hulpmonteur beëindigen.

Opleiding installatiemonteur: installateurs
opleiding techniek: uitleg omscholing
Wist je dat?

In ons customer succes team zit een HR-adviseur die alles regelt rondom begeleiding, opleidingen en verloning van jouw zij-instromers. Daarnaast heb je één vast aanspreekpunt: jouw accountmanager. Die kent jouw bedrijf, weet wat je zoekt in een nieuwe monteur en schakelt snel.

2. Wat als de hulpmonteur zelf stopt?

Het kan gebeuren dat een hulpmonteur een te rooskleurig beeld had van het werk, het omscholingstraject of jouw bedrijf. Natuurlijk proberen we dit zoveel mogelijk te voorkomen. Tijdens de selectie spreken we uitgebreid met elke kandidaat en leggen we duidelijk uit wat het traject inhoudt, wat ze van ons mogen verwachten en wat wij van hen verwachten.

Daarnaast organiseren we een meeloopdag bij jouw bedrijf. Op deze dag krijgt de zij-instromer een goed beeld van de werkzaamheden en de werksfeer. Jij en jouw team kunnen tegelijkertijd inschatten of de match klopt. Dit zorgt meestal voor een duidelijk beeld aan beide kanten.

Als de zij-instromer bij jou aan de slag gaat als hulpmonteur, blijven we betrokken. We hebben acht vaste evaluatiemomenten met zowel de hulpmonteur als jouw bedrijf: na een week, een maand, twee maanden, drie maanden en daarna elk kwartaal. Deze gesprekken zijn bedoeld om eventuele knelpunten vroeg te signaleren en op te lossen. Toch kan het ondanks alle voorzorgsmaatregelen gebeuren dat een hulpmonteur besluit te stoppen. Uit onze data blijkt dat dit meestal gebeurt in de eerste zes maanden.

In de jaren 2022, 2023 en 2024 zijn in totaal 88 hulpmonteurs gestopt. Hiervan stopte 79% in de eerste zes maanden van het traject. We leren van elke hulpmonteur die stopt en gebruiken deze inzichten om onze selectiegesprekken en begeleiding door ons Customer Success team verder te verbeteren. Dankzij deze verbeteringen zien we dat steeds meer hulpmonteurs het traject succesvol afronden.

3. Wat is de opzegtermijn voor jou en de hulpmonteur?

Bij de start van onze samenwerking spreken we af dat zowel jij als de hulpmonteur een opzegtermijn van 14 dagen aanhoudt. Dit is langer dan de wet voorschrijft. Hieronder leggen we uit wat de wet bepaalt en waarom wij bewust kiezen voor een langere opzegtermijn.

3.1 Wettelijke opzegtermijn

Wij nemen de hulpmonteur in dienst en detacheren hem bij jou via een Fase A uitzendovereenkomst. Deze overeenkomst wordt elke vier weken stilzwijgend verlengd. Als jij de samenwerking met de hulpmonteur opzegt, loopt het contract door tot het einde van die 4-weekse periode. Wij zijn dan niet verplicht loon door te betalen, behalve bij ziekte. Wettelijk gezien is de opzegtermijn in Fase A slechts 1 werkdag. Wij vinden deze korte termijn echter niet passen bij de langdurige samenwerking die we met elkaar aangaan. Het doet ook geen recht aan de gezamenlijke investering in de hulpmonteur. Daarom vragen wij jou en de hulpmonteur om een opzegtermijn van minimaal 14 dagen aan te houden.

Na 52 weken volgt een Fase B uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd. Dit contract eindigt automatisch na de afgesproken periode en stopt niet meer elke vier weken. Als jij besluit de samenwerking te beëindigen, blijft de hulpmonteur bij ons in dienst tot het einde van het contract. Wij betalen het salaris door, maar de hulpmonteur moet passend werk accepteren als wij dat aanbieden. Tussentijds opzeggen kan in Fase B alleen met wederzijds goedvinden of een ontslagvergunning. De wettelijke opzegtermijn in deze fase is 1 maand, en dit is ook de termijn die wij hanteren voor jou en de hulpmonteur.

3.2 Schematisch overzicht van opzegtermijnen

De opzegtermijnen verschillen per fase. In het schema hieronder zie je in één oogopslag welke afspraken gelden in Fase A en Fase B.

*Tussentijds opzeggen kan alleen als de hulpmonteur hiermee instemt (wederzijds goedvinden) of met een ontslagvergunning van het UWV of de kantonrechter.

Opleiding installatiemonteur: installateur ventilatie

4. Wat gebeurt er met jouw investering als de hulpmonteur stopt?

Als een hulpmonteur tussentijds besluit te stoppen, betekent dat voor jou én voor ons dat de investering niet wordt terugverdiend. Jij hebt geïnvesteerd in begeleiding op de werkvloer en in het uurloon van de hulpmonteur. Wij hebben geïnvesteerd in het vinden, selecteren en opleiden van deze zij-instromer.

Voor ons beiden geldt: de investering betaalt zich pas terug aan het einde van het omscholingstraject. Daarom zetten we alles op alles om het traject succesvol te maken. Dit doen we door een strenge selectieprocedure en intensieve begeleiding van ons Customer Success team.

Wil je meer lezen over het rendabel krijgen van je nieuwe hulpmonteur via Strevon? Lees dan het artikel ‘Hoe krijg je de hulpmonteur zo snel mogelijk rendabel?’.

5. Heldere afspraken voor een succesvolle samenwerking

Blijkt het ondanks onze zorgvuldige selectie en begeleiding toch geen match te zijn tussen jouw bedrijf en de hulpmonteur? Dan is het mogelijk om de samenwerking op te zeggen. Dankzij onze transparante opzegtermijnen weet je precies waar je aan toe bent.

We hebben uitgelegd welke contracten wij aanbieden aan hulpmonteurs en wat de wettelijke opzegtermijnen zijn. In Fase A is de wettelijke opzegtermijn slechts 1 werkdag voor zowel de hulpmonteur als jou als opdrachtgever. Deze korte termijn past volgens ons niet bij de langdurige samenwerking en de wederzijdse investering. Daarom hanteren we een minimale opzegtermijn van 14 dagen voor beide partijen.

 

Opleiding installatiemonteur: installateur kijkt naar beneden

Hoewel we alles doen om een goede match te garanderen, kan tijdens het traject toch blijken dat de samenwerking niet naar wens verloopt. In zo’n situatie kan je rekenen op duidelijke afspraken om het proces soepel te laten verlopen. Wil je meer weten over onze selectieprocedure? Lees dan ons artikel ‘Hoe weten jullie of een zij-instromer bij ons bedrijf past?’. Hierin leggen we uit hoe we zij-instromers vinden en welke criteria we hanteren. Of neem contact op met Job Bruinsma voor advies op maat.

Bij Strevon helpen we je graag met het vinden en begeleiden van de juiste zij-instromer voor jouw bedrijf. Dankzij onze expertise en toewijding kan je met vertrouwen investeren in nieuwe hulpmonteurs en daarmee de groei van je team realiseren. Door duidelijke afspraken en regelmatige evaluaties zorgen we samen voor de beste kans op succes!

quote
WL Techniek heeft goede ervaringen met de zij-instromers van Strevon. Het opleiden van talent leidt tot mooie resultaten. Twee nieuwe zij-instromers zijn gestart vol enthousiasme. Met diverse projecten leren we hen het vak. Samen met Strevon bieden we een sterke werk-leeromgeving. We hopen hen straks in dienst te nemen.
Gerrit - Projectleider bij WL Techniek

Meer weten over zij-instromers?

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met geschikte zij-instromers? Neem contact op met Job Bruinsma voor een kennismakingsgesprek.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Altijd als eerste op de hoogte?

Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. En ontvang nieuws, kennis en tips in je mailbox!

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.